Løbsoptakt til GP Herning 2022

I weekenden står den på dobbelt dansk UCI-løb-weekend. Jeg er selv udtaget til GP Herning, men ikke Fyen Rundt, hvilket jeg er helt okay med. Det bliver mit 3. og mit sidste GP Herning, i et utrolig stærkt felt, hvor jeg håber at have mere held, end de forrige udgaver!

AF JEPPE TOLBØLL / FOTO: CykelFoto

GP Herning, 1 omgang + 3 små, 184 kilometer, 929 højdemeter, 26,5 kilometer grusvej

Som skrevet, så er dette mit 3. og mit sidste GP Herning. Jeg fik min debut i 2019, da løbet “bare” var et DCU løb. Her punkterede jeg ud af løbet allerede efter 1. pavé, og selvom jeg fik et nyt hjul, så blev jeg efterladt af den neutrale servicebil, og efter en solo opkørsel til feltet på knap 20 minutter, så var jeg helt ristet, og det jeg endelig fik kontakt blev der i samme øjeblik kørt sidevind, og jeg røg af igen.

Sidste år, 2021, kørte jeg også, men denne gang var løbet opgraderet til et UCI-løb. Her gik løbet egentlig ret godt, på trods af én punktering, hvor jeg dog røg ud af frontgruppen og ned i forfølgergruppen, som dog var KÆMPE stort, efter et styrt med +30 mand, som jeg var sluppet uden om. Desværre indtraf katastrofen efter knap 100 kilometer, da vi styrtede efter feedzonen. Jeg slog mig ikke, men vi røg 3 fra Team Give Elementer ned, hvor vores mekaniker så mig ikke, og havde kun taget hjul med til fælgbrems, mens jeg stod med et smadret baghjul til skiver. Det tog +2,5 minut før jeg kom på cyklen igen, og der var kortegen væk, og kommisærerne ville ikke lade mig bruge vores egen bil til at komme tilbage igen, og så var løbet slut. Det hele blev sågar opfanget på TV!

World Tour-ryttere på besøg!

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal have af forventninger, da løbet i år er stærkt besat! Det danske landshold stiller op, hvor Mads Pedersen, Trek-Segafredo, Mathias Norsgaard Jørgensen, Team Movistar og Johan Price-Pejtersen, Team Bahrain-Victorious er på. De er flankeret af tidligere WT-rytter, Andreas Stokbro, Team Coop, Tobias Lund Andresen, Team DSM Development, og unge Mathias Nordal fra Biesse-Carrera.

Samtidig stiller alle de danske kontihold jo også op i noget nær stærkeste opstilling, så der bliver en voldsom positionskamp.

Da jeg de seneste år er blevet sat ud af defekter, har jeg i år valgt en anden strategi. Jeg har sat cyklen op med 28mm Pirello P Zero Centurato TL, med 80ml sealent i. Det ruller ikke helt så godt, som Continental GP5000s TL, men er noget mere punkteringsresistente. Så jeg tager gerne en 10-15w straf, og håber at jeg ikke punkterer, for en punktering vil for mig, koste så meget, at jeg måske ikke kommer tilbage. Kommer man igennem løbet uden punkteringer, så er der faktisk gode chancer for en god placering.

Sygdom

Til sidst skal der dog lige en undskyldning på plads på forkant. Man er vel cykelrytter? I midten af sidste uge blev jeg ramt af sygdom, hvor jeg ikke måtte tage 2 dage af cyklen og én meget rolig tur. Jeg troede jeg var ovre det, så stillede op i Grejsdalsløbet, og udgik efter 150 kilometer med krampe, og død krop, og måtte så lige tage mandag af cyklen og en rolig tirsdag, og så onsdag af cyklen igen. Jeg var dog ude i går, torsdag, og kroppen virker til at have fået sygdommen ud af systemet. Dog er en uge med sløj krop naturligvis ikke verdens bedste optakt, men formen var god inden da, så det håber jeg lidt gør udslaget.

Jeg vil rigtig gerne komme igennem løbet. Det ville være stort. Jeg vil ellers gerne hjælpe en eller flere af mine holdkammerater til et godt resultat, eller endda selv søge det!

Se det på TV!

Løbet bliver vist på TV 2 Spxrt og på TV 2 Play for dem som har abonnement der. Løbet vises fra kl. 15.00.

1 thought on “Løbsoptakt til GP Herning 2022”