Løbsrapport fra DEMIN Cup i Næstved 2022

Så blev årets første enkeltstart kørt da DEMIN Cuppen åbnede i søndags, i Næstved. 64 ryttere havde meldt sig til, og selvom målsætningen næsten blev opnået, så var jeg alligevel ikke helt tilfreds med måden jeg fik kørt de 26 kilometer på. Her følger en løbsrapport fra en rå-kold enkeltstart i april!
Løbsoptakten kan læses HER!

AF JEPPE TOLBØLL / FOTO: CykelFoto

NÆSTVED ITT, 25,9 KILOMETER, 147 HØJDEMETER

Teamet drog allerede afsted mod Næstved – eller faktisk nærmere Danhostel i Ringsted – lørdag efter middag. Vi skulle over og overnatte, og også nå ud og køre recon af ruten.

Ruten var som i optakten ret teknisk flere steder, med ca. 25-27 sving, hvoraf man skulle ud af bøjlen mange gange. Vi endte med at køre ruten 2 gange, inden vi vendte tilbage til Danhostel’et, og fik carboloaded en masse af min kone Michelles mad. Herefter fik vi hygget godt inden vi gik til køjs.

Efter morgenmad, og check out kørte vi mod Sandved, nær Næstved, og fik sat pavillionen op ved teamets kassevogn. Jeg fik samtidig placeret Michelle kort før rutens afslutning, så hun kunne skyde sine billeder af rytterne. Vejret var rå-koldt, med en vind der bed sig igennem det meste, og Michelle blev derfor sat med en masse tøj på, og var nu klar til dagens photoshooting 😀

Vores første rytter til at starte, var Frederik Uhre, der havde starttid 10.03. Vi var derfor allerede ved starten lidt i 9, for at Frederik Uhre kunne få opvarmet. Min starttid var den sidste af Team Give Elementers, kl. 11.33, så jeg havde alt for god tid, til at gå rundt og blive rastløs. Det stressede mig at se mange af mine konkurrenter sidde og opvarme rundt omkring, mens jeg stadig gik rundt i jogging-tøj og bare prøvede at holde varmen. Et eller andet sted var jeg dog taknemmelig for, at jeg ikke skulle starte i 3-4 grader som Frederik Uhre (og dem der fulgte efter), og selv ville få 6-7 grader ved min start, men samtidig ville man også blot gerne have det overstået.

Tiden gik, og Frederik Uhre blev sendt afsted. Kort derefter blev Gustav Frederik Dahl sendt afsted, og derefter gjorde Jeppe Falk og Mathias Møller Jørgensen sig klar. Da de var sendt afsted kunne jeg begynde min opvarmning. Min opvarmning består af, at få gang i kroppen og køre en progressiv 5 minutters, op til VO2 maks, og derefter en pause, hvorefter jeg så igen kører endnu en progressiv 5 minutter, hvor jeg dog starter højere i zonerne, og egentlig prøver at ramme racepace-watt. Den tager ca. 30 minutter og det virker ret godt for mig.

Bip, bip, bip, bip, biiiiiiip

Klokken talte ned, og jeg blev sendt afsted.

Faktisk var min servicebil næsten ikke ved at nå med, da Brian Lindbjerg, som var chauffør, kørte bag Jeppe Falk. Vi vidste at det ville blive tæt på om han kunne nå begge ryttere, og skæbnen ville da også, at han ikke nåede det til min start. Dette var jeg dog klar over kunne ske, så det slog mig ikke ud. Dog nåede jeg kun 1 kilometer ud, før han lå bag mig, så han havde lige nået frem, da jeg kørte ud.

Gustav Frederik Dahl havde forklaret mig, at modvinden ud var ret hård, så man skulle investere mest ud af, og gerne kørte højere watt ud, end hjem. Det var også min plan, men for at være ærlig så blev jeg bange for at brænde mig selv for meget af. Derfor lå jeg lige omkring de 400w som jeg håbede at kunne holde hele dagen, men skulle jeg have fulgt den oprindelige plan, så skulle jeg nok have lagt på 420-430w i stedet, indtil jeg ville ramme medvinden. Jeg turde fandeme bare ikke. Jeg følte jeg havde godt overskud, men turde ikke køre “over evne” i frygten for at dø på vej hjem.

Da jeg ramte medvinden havde jeg 402w i snit. Det var for lidt i forhold til planen, men jeg tænkte, at jeg godt kunne holde de 400w resten af vejen hjem, men her blev jeg snydt. Jeg havde flere steder hvor jeg hurtigt ramte en så høj fart, at cyklen tit trillede af sig selv, og det ikke gav mening at smide 400w i pedalerne for at få en lille fart forøgelse frem mod næste sving. Og næste sving. Og næste sving. Jeg kunne se hvordan mine snitwatt faldt, selvom jeg prøvede at holde den på 420-430w på alle tonserstykkerne. Men farten var så høj, at man slap trådet i god tid før et sving, og trillede igennem svinget med mest mulig fart. Med 3 kilometer igen blev det tydeligt for mig, at jeg havde fejldisponeret. Jeg havde stadig ganske godt overskud, relativt set, i forhold til, at jeg var tæt på at være færdig. Jeg hamrede over målstregen, og følte mig ikke totalt udkørt som jeg egentlig burde føle mig.

Kigger man på sidste års TT på samme rute, så var jeg knap 23w under, og hele 59 sekunder langsommere. 23w burde ikke give knap 1 minuts difference, føler jeg, men mon ikke den kolde luft har spillet ind? Jeg var som sådan hverken skuffet, men heller ikke helt tilfreds. Jeg kunne nok ikke have fundet 23w mere, ligesom sidste år. Dertil er min TT-form stadig lidt for rusten. Men jeg kunne nok have fundet 10-15w mere måske, hvis jeg havde kørt hårdere ud af. Det er naturligvis hypoteser, som man aldrig rigtig finder ud af. Jeg sluttede nummer 37 ud af 54 startende – der var nogle der ikke var mødt op åbenbart. Det var tæt på den Top 35 jeg havde håbet, og havde jeg været 0,5 sekunder hurtigere var jeg røget foran Jonas Nordal, Herning CK Elite Biemme og Frederik Thomsen, Team IBT-Carl Ras. Men hvis og hvis. Det er lige meget.

Billedet der aldrig blev taget, haha

For lige at ødelægge hele dagen (okay ikke helt, haha) så fik konen ikke engang taget et billede af mig! Lige da jeg passerede hvor hun sad, kom der en modkørende lastbil, og holdt så ind til siden… lige foran hende!

En hver cykelrytter der siger, at han/hun ikke ønsker et fedt billede af sig selv lyver! Så jeg er da ærgerlig, men heldigvis ved jeg, at hun vil være med i alle de løb hun overhovedet kan, for at tage billeder af os alle!

Efter mit race, måtte jeg ud og hente en forfrossen Michelle, der var træt af livet og kulden. Hun havde sat derude i næsten 5 timer, så synes faktisk hun var ret sej, mens vi andre gik rundt i læ, inde i Give’s telt, og stadig tudede over kulden!

Løbet blev vunder af Adam Holm Jørgensen, BHS-PL Beton Bornholm, foran holdkammerat Martin Toft Madsen og Mads Andersen, coloQuick, på 3. pladsen

Resultater: https://www.sportstiming.dk/event/10094/app/results?round=49467

Strava-data: https://www.strava.com/activities/6924223749

I næste uge står den på 2 gange almindelige landevejsløb når Hillerød og Skive byder velkommen. Det bliver forhåbentlig sjovt 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *