Anmeldelse af Black Inc Eighty – de kører som en drøm!

**DENNE BLOG ER TIDLIGERE UDGIVET PÅ ALTOMCYKLING.DK OG NU KOPIERET OVER PÅ EGEN SIDE HER**

Her i sommerperioden, hvor der ingen licensløb er, så ophobes skrivelysten konstant, og for at få taget trykket af skriveventilen vil jeg gerne skrive lidt omkring mine Black Inc Eighty, som jeg i denne sæson drøner rundt på. Hjulene er stillet til rådighed fra Black Inc, som et samarbejde mellem AoC og Black Inc.

Tekst: Jeppe Tolbøll / Foto: Jeppe Tolbøll og Uggi Kaldan 

Til de personer, som har fuldt min blog i længere tid (helt tilbage fra tiden, før jeg rykkede over på AltomCykling.dk), så kender de fleste mine kvaler omkring forskellige hjulsæt.

Jeg har skrevet stolpe og og ned, om hvordan jeg har trådt mange hjulsæt i stykker via min lidt unormale kropsvægt (set ud fra en standard cykelrytterstørrelse), kombineret med ok høje watt. Derfor var jeg faktisk glad da jeg endelig fandt et sæt hjul, i mine gamle Fast Forward F6C, som kunne holde til mig. Dem endte jeg faktisk med at være superglad for! Det største minus ved hjulene, som til sidst blev for meget, var udgiften ved punktering på de lukkede ringe, samt det arbejde, som skulle til for at påmontere ny ring. Sidste år havde jeg 8 punkteringer på lukket ring!

Så da jeg i denne sæson skulle over på et sæt Black Inc Eighty-clincher, var det et eller andet sted, med en lille portion skepsis og frygt. Ville jeg ende med at træde hjulene i stykker, og skulle sæsonen blive lige så frygtelig, som det år hvor jeg kørte på Zipp, og stort set missede hvert tredje løb på grund af defekter, det var træls (Zipp har i øvrigt opgraderet deres hjul, så de skal også testes ved lejlighed!).

Udseende

– Næsten lige så vigtig som performance!

Black Inc kommer i 3 versioner til landevejen, Thirty, Fifty og Eighty… Hvad skulle man vælge, 25mm, 45mm eller 75mm?. Er Fifty kun 45mm? – ja. Black Inc. tubulars har samme højde, som navnet, mens deres clincher ditto er 5mm lavere. Det er gjort for at vægten på Tubulars og Clincher er nogenlunde ens. Jeg har testet både Fifty-udgaven af tubular og clincher, og jeg mærkede nul forskel. Dog skulle mine nye hjul være clincher, da jeg simpelthen har fået nok af tubulars 🙂

Hovedet sagde, at jeg skulle køre på Fifty. Jeg ville vinde lidt på vægten, og derved på accelerationerne, men omvendt ville jeg dog tabe lidt på aerodynamikken. Men et eller andet sted, så syntes jeg ikke at 45mm profilen så særlig lirens ud på min store ramme.Efter længe overvejelser vandt hjertet, og jeg valgte den høje Eighty-model, som gik rent ind, i hvad jeg ser som lirens. Min egen indre salgstale fortalte mig også at: aero + lir > vægt + acceleration…  

Alle Black Inc fælge ligner hinanden på en prik mht farverne. Sort profil med grå skrift hvor der står fælgens profil (“Thirty”, “Fifty” eller “Eighty”). I 2016 skifter de dog lidt udseende, forskellen kan ses herunder, de nye er dog ikke på lager endnu, og det er pt. kun teams der kører på dem.

Jeg har endnu ikke prøvet deres Thirty-model, som ud fra navnet er et lavprofil/letvægts hjul, herunder er min 2016 ged med mine Eighties på, den ser satme fed ud synes jeg!

Køreegenskaber

De spiller max!

Jeg har, som sagt, prøvet at køre på både Fifty- og Eighty-modellen, og der er generelt få forskelle på hjulene, men enkelte egenskaber som tydeligt kan mærkes anderledes. Fifty-modellen er vanvittigt responsivt når man træder an. Stiv som et bræt, som man siger. Eighty-modellen er også ganske stift, selvom det ikke matcher Fifty-modellen helt. Dog vinder dens egenskaber klart når farten er høj. Der begynder man næsten at fornemme at det bliver nemmere og nemmere at træde jo tættere på 40 km/t man kommer!

Begge hjul er fede, tag ikke fejl af det, og jeg går faktisk og overvejer om man skulle anskaffe sig et sæt Fifty, til næste sæson, så man har lidt at vælge i mellem, til de lidt bakkede løb, og de fladere løb, eller måske bare et Fifty forhjul, til en fræk kombi 🙂

Mange har efterhånden har spurgt mig til vindfølsomheden på mine Eighty-hjul. Forståeligt nok, for der er jo noget mere profil, som vinden kan hive fat i, og man hører tit om folk der er ved at blæse af vejen med højprofilhjul.

Jeg har selvfølglig næsten 0,1 ton røv, at holde hjulene på jorden med, men jeg tror nu ikke det er det, som alene gør forskellen, for jeg mærker stort set ingen forskel i sidevinden, på Eighty-modellen, i forhold til min gamle 50mm Fast Forward eller Zipp 404. Og det er til trods for at der er 25mm mere fælg på mine Black Inc, så min fornemmelse er at Black Inc. har skabt en rigtig god “sidevindsprofil” på hjulene.

Som standard er hjulene monteret med lejer fra danske Ceramic Speed, en upgrade der løber op i nogle tusind hvis du selv skulle købe dem.

Holdbarhed?

– Kan de holde til mig, kan de holde til alle!

Som jeg skrev tidligere, havde jeg flere gange trådt mine hjul i smadder, lige fra mine billige træningshjul, samt adskillige andre dyre hjul. Jeg har ikke tal på hvor mange hjul jeg er oppe på, men det er nok 5-6 stykker der har måtte lide en krank skæbne under mig. Det ligger simpelthen stadig så dybt i mig, at jeg er bange for at smadre mine hjul, så hver gang mine hjul siger en (mis)lyd, som jeg ikke helt er bekendt med, så er jeg altid sikker på at, nu knækker der en eger, eller lignende.

En ting er dog sikkert. Jeg har allerede nu været utrolig hård ved de her hjul da jeg allerede har haft 2 styrt med dem. Begge gange er der ryttere, der har landet oven på cyklen. Første gang blev forhjulet en smule skævt, men rytteren landede også direkte på hjulet. Andet styrt var i Silkeborg, hvor stort set hele cyklen knækkede (ramme, sti-greb, styr, saddel og endda pedalarm!?), men hjulene stod snorlige bagefter…

Styrt kan man ikke gardere sig for, og det er heller ikke helt fair at snakke om holdbarhed på hjul, som ryttere lander ovenpå, for det er ingen hjulsæt jo bygget til! Jeg kan dog sige, at det stadig ikke er lykkedes mig at køre dem så meget som én enkelt millimeter skæve ved almindelig kørsel, og jeg har allerede kørt et godt stykke over 2000 kilometer på hjulene, da jeg nogle gange kommer til at træne på dem! De er så lirens, at jeg ikke kan lade være!

Hjulene har ramt huller i vejen, som jeg ikke har nået at undvige, og samtidig kørt over brostenspassager, og det er måske her jeg er allermest imponeret over at hjulene slet ikke har givet efter – Det viser lidt om kvaliteten bag hjulsættet, og giver mange plusser i min bog. Herunder får hjulene max smadder på Dimen, de holder!

Service og Crash Replacement

– Black Inc. leverer glimrende service via lokal dansk agent. 

Der er naturligvis reklamationsret på hjulene som er lovpligtig i DK og gælder i 2 år. Skulle der være en produktionsfejl på hjulene så udbedrer Black Inc. fejlen. Derudover er det muligt at få udført service og almindelige reparationer på hjulene i Danmark. Det er ikke gratis, men til en rigtig skarp pris. Knækker du f.eks. en eger ved et styrt vil udbedring typisk koste ca. 350 kroner.

Skulle du være så uheldig helt at smadre dit hjul, så er der også en Crash Replacement ordning. For en max. pris på 2300 kroner tilbyder Black Inc at bygge dit hjul op igen med en ny fælg, det vil også tage 7 – 14 dage. Det kan vise sig at blive lidt billigere alt efter hvad der er gået i stykker, men det bliver altså aldrig dyrere end 2300 kroner. Chrash Replacement muligheden gælder i 2 år, og kun ved 1. ejer. Gælder i øvrigt også lejer hvis de er røget i styrtet!

Har du købt hjulsættet hos en forhandler kan det naturligvis indleveres til service her. Black Inc. bestræber sig på fikse defekter på 14 hverdage, service udføres af dansk mekaniker, i DK. Har du købt sættet online via hjemmesiden, kan du aflevere det til service hos agenten i dk, han er let at få fat på og man aftaler bare fra gang til gang hvad der er smartest, hjulene leveres hjem til dig efter endt service.

Prof. hold der kører Black Inc

– Det er ikke kun mig der synes hjulene spiller! 

De to danske kontinentalhold Team Virtupro – Véloconcept (tidligere TREFOR), og Team Almeborg-Bornholm samt engelske Team ONE Pro Cycling kører også på Black Inc. Alle 3 hold deltager i PostNord Danmark Rundt og de ryttere jeg lige har snakket med, har alle rost hjulene hvor det virkede ærligt, men de kan naturligvis også bare være sponsorloyale, synes nu alligevel det siger lidt om kvaliteten at profferne også kører på dem.

Konklusion

Et fedt hjulsæt, der har et godt ry

Jeg har selvfølgelig fået hjulene stillet til rådighed, men jeg ville ikke skrive de var holdbare og fede hvis det ikke var tilfældet! Jeg møder trods alt mange af vores læsere på ugentlig basis til licensløb og træning, så det ville være pænt dumt at anbefale noget lort!

Jeg synes hjulene er toplirens og så kan jeg skrive under på at de kan holde til en seriøs omgang tæsk, de får en klar anbefaling herfra.

Hjulene kan købes online på www.biwheels.dk

Eller hos følgende forhandlere indtil videre:
Børkop Cykler, 
Cykel Mads i Lemvig
Cykler og Fritid Ikast 

Har du spørgsmål kan du skrive direkte til den danske agent på: torben@biwheels.com

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *