Efter lidt over 2 måneders test af danske UltiWax’ produkter er jeg klar med en dom. Jeg har testet 2 forskellige voks, og en race pasta, samt rengøringsmidler. Levede de op til forventningerne? Det korte svar er… måske.
Læs min præsentation af produkterne HER!
AF JEPPE TOLBØLL
Siden jeg modtog pakken, som skulle anmeldelses fra danske UltiWax har jeg faktisk ikke brugt andet end deres produkter. Det må på en måde være en ros til produktet, for jeg har egentlig ikke været utilfreds med noget for alvor. Produkterne gør som de lover i vid udstrækning, og specielt ét produkt har dog overrasket mig, og blevet min egen lille favorit.
Det har naturligvis ikke været muligt for mig, at gå igennem hvilket produkter der sparer en rytter for x antal watt i forhold til hinanden, så på den måde, skal jeg også lige gøre opmærksom på, at det meget er en “føle” test, hvor jeg også sammenligner det jeg “følte” hold op mod producentens beskrivelse. Og det er måske her, at jeg har min største anke, når alt kommer til alt. Cykelryttere er i flok, nok det folkefærd, jeg kender, der mest forlanger ét konkret svar på alt. Hvilken hjelm er mest aerodynamisk, hvilke dæk har mindst rullemodstand og så videre. Og her det er næppe anderledes i forhold til olie, voks, race paste, og hvad der ellers er.
På deres side, står der er deres Performance Wax og Race Paste, begge har bidraget til DM 4 gange i XCO, XCM, CX & TT. Det er altså et ret vidt spænd af discipliner, men et eller andet sted mangler jeg at vide mere. Jeg vil personligt gerne vide om det er Elite DM, U19 DM, hvem personerne er (jeg ved godt, at de måske ikke kan afsløre det, hvis rytteren er sponsoreret officielt af et andet brand). Og det forvirrer mig, hvis de 2 produkter har samme egenskaber, men i deres grund form, er vidt forskellige (voks vs pasta). Oven i det, så kommer deres HypR Lube, som koster noget mere i ml-pris i forhold til Performance Wax, som den nok bedst kan sammenlignes med da begge er voksbaseret. Begge siges at give ultra lav friktion, men jeg mangler lidt at vide hvad der gør HypR Lube det dyrere pånær argumentet for, at den indeholder nanopartikler af graphine.
Så mit råd til UltiWax er, at blive lidt skarpere på deres beskrivelser, og konkretiser, hvorfor man bør vælge det ene produkt frem for det andet, for som forbruger er det nok svært at gennemskue.
Alle produkter er testet til træning og løb på landevejsracer og enkeltstart, og til træning på min gravelcykel.
Voksprodukterne
UltiWax HypR Lube:
I forhold til mine forventninger om at HypR Lube skulle være ultra long lasting så er det her nok det produkt der levede mindst op til mine forventninger.
Produktet er bestemt ikke dårligt, men jeg syntes altså ikke, at jeg kunne få mere end 200-300 kilometer ud af en vokssmøring af kæden, før den begyndte at lyde noget metalisk.
HypR Luben er med graphene, som er 200 gange stærkere end stål. Ved at nedbryde graphene ned i nano-partikler, giver det en lav friktion og en stor holdbarhed til kæden.
Jeg ved ikke om ultra long lasting betyder, at voksen er god til fx et ultra race; fx et 300 km graveløb, eller Race Around Denmark? Jeg syntes dog ikke, at jeg fik mere en 2-3 ture ud af den før jeg måtte rense, og gensmøre kæden. Dog er produktet stadig ikke dårligt. På racedays brugte jeg ofte HypR Lube, specielt til enkelstarterne som jeg kørte, hvor DGI stod for 2 af dem, og det sidste så var Elite DM i Aalborg.
Man påfører HypR Lube på en ren kæde og venter derefter 3 timer eller gerne en nats tid, før man kører ud, så voksen kan trænge helt ind i kædens led. Og så kørte det ellers super lækkert. Kæden var ren og flot, som mange elsker, og følelsen af, at den bare kørte rent og lydløst var rigtig fed. Det kan meget vel sammenlignes med, at en ren cykel bare føles hurtigere. En velsmurt (velvokset?) kæde gør altså bare det samme.
Som sagt, så var mit eneste “problem” med HypR Lube, at jeg ikke syntes, at den levede op til at være ultra long lasting, men jeg ville stadig anbefale den som en “race day lube” hvor man vil have en lækker friktionsfri voks.
UltiWax Performance Wax:
Her er et produkt som ramte mine forventninger mere eller mindre lige i røven. Ingen slinger i valsen eller noget at sætte en finger på.
Som mange andre voks, så påføres den en ren kæde, og man lader den tørre ind. Det tog typisk i et 2-3 timer, de gange jeg gjorde det, men jeg lod den bare ofte stå natten over.
UltiWax skriver, at den holder ca. 300 km i skiftende vejr, hvilket de sidste 2 måneder må have vist sig at være, og her ramte den meget godt. Efter 2-3 cykelture, så var det tid til at påføre nyt voks fra ny. UltiWax skriver, at man med fordel kunne gøre kæden ren, hvilket jo måtte betyde, at man faktisk kunne påføre voks oven på det gamle, hvilket jeg gjorde én gang, blot for at teste, efter 2-3 tørvejrsture, og det lod til at virke. Jeg er ellers normalt typen der et par gange i ugen lige vasker min kæde helt i bund, men denne gang fik cyklen altså lov til at køre en uge uden at de skete.
Jeg nåede aldrig at prøve Performance Wax i cykelløb, da jeg havde både HypR Lube og Race Paste ved hånden, men ud fra en “føle” og synstest, så ville jeg ikke kunne sige om jeg brugte HypR Lube eller Performance Wax. Den er lige så lydløs, og det hele føltes bare lækkert, og jeg fik brugt den ret ofte på gravelture, hvor intet støv og snavs hang på kæden bagefter. Derudover brugte jeg den også i daglige træning på raceren.
Jeg forstår sagtens, hvorfor Performance Wax er kunders favorit. Personligt vil jeg dog gerne have en lidt bedre voks til racedays, men til hverdagen passer den perfekt.
UltiWax Race Paste:
For mig var dette produkt en lille juvel for mig. Den er jeg godt nok rigtig glad for!
I starten var jeg faktisk ret tilbageholdende med at tage den frem. Det at påføre normale voksprodukter som HypR Lube og Perfomance Wax var noget jeg kendte til. At bruge en pasta, som mest af alt lignede en lyserød Dax Wax, som var stort i 90’erne, som var blevet indtørret, var noget jeg ikke kendte til. Og derfor testede jeg mest de traditionelle vokse jeg kendte, i den forstand, at jeg vidste hvordan de ville “opføre sig”.
Det var først efter 2 uger, at jeg tog hul på bøtten med Race Paste, og jeg havde taget gummihandsker på, fordi jeg gad sgu ikke have fedtet fingre!
Måden, som man påfører Race Paste, forgår således: Man tager en lille klump på sin finger, ligesom man ville tage en klump hårvoks. Dernæst begynder man at gnide den ind i kædens led. Jeg holdt den anden hånd under, for at tage den voks/pasta der dryssede af kæden, så jeg kunne samle det til endnu en klump, og derved bruge den videre på kæden. Det gjorde jeg indtil hele kæden var smurt ind i lyserød stads i alle kædeled. Det lignede ærligt talt lort, var min første tanke, haha. Det gode ved pastaen er, at man efter påføring kan tage sin cykel og køre afsted. Ingen vente tid.
Alt det overskydende pasta kan man tage af med en tør klud (ikke inde i kædens led naturligvis, men blot udenpå), eller bare køre og lade det overskydende drysse af. Doven som jeg tit er, lod jeg blot resterne drysse af. På cyklen føltes det dog til at rulle fantastisk. Jeg ved som sagt ikke, om det var bedre/hurtigere end HypR Lube, men det føltes næsten lige så godt.
Senere hen blev jeg så “modig” at jeg påførte det uden handsker, og det var nemt at vaske af fingrene bagefter. UltiWax siger, at den holder ca. 200 kilometer, hvilket passede meget godt til det jeg kørte, før det virkede som om at kæden trængte igen.
Rengøringsprodukterne
UltiWax Cleanzilla Drivechain Cleaner
Et af de produkter, som jeg ikke helt havde de store forventninger til. Jeg forventede, at produktet var godt, og gjorde det som UltiWax skrev i deres information om produktet. Man sprayer blot Cleanzilla på kæden, og lader det side i 2-3 minutter. Jeg lod det nogle gange sætte lidt ekstra, da jeg rengjorde min ramme og andre komponenter imens, og når jeg så skyllede cyklen af, så fik kæden også lige en tur med min elektroniske vaskemaskine. Jeg brugte kun lige en børste én enkelt gang, men det var mest fordi kassetten var blevet noget mudret efter en halvvåd graveltur. Jeg har ikke testet effekten af Cleanzilla på kæder der er sorte af olie og snavs, da jeg ikke ejer kædeolie mere, og ikke har brugt det i lang tid. UltiWax siger dog, at det skulle være lige så effektiv, og nærmest vil få resterne til at løbe af kæden, hvilket jo er i overenstemmelse, med hvad nogle af deres konkurrenter også lover.
Jeg ved ikke om Cleanzilla er mere effetiv end konkurrenternes, men den er bestemt heller ikke mindre effektiv. Jeg kan i hvert fald rolig sige, at kombinationen mellem Cleanzilla og resten af UltiWax voks og race paste har givet mig nogle pænt rene kæder, der bare ser lækre ud!
UltiWax Biofoam, inkl. Spraytastic Bottle:
Biofoam gjorde også præcis hvad jeg forventede. Dog var der en lille sej feature på Spraytastic Bottle’n, hvor man blot skulle hælde Biofoam op til markeringen på flasken, og dernæst påfylde vand til resten. Så kan dovne folk som mig, der ikke lige altid kan lave et perfekt blandingsforhold, bare hælde i, og begynde at bruge.
Jeg brugte Biofoam præcis, som jeg før har brugt MucOff’s sæbe. Jeg gør først rammen, hjul og komponenter våde med vand, sprayer det hele til med Biofoam, og sprayer så lidt i min svamp, som jeg derefter vasker cyklen med. Der var kun engang, hvor jeg for alvor var udfordret. Efter en våd graveltur lod jeg cyklen stå natten over, så der var tørt mudder OVERALT på den. Der måtte jeg lige vaske cyklen i vand først, og få det værste mudder spulet af, før jeg gik i gang med sæben, men bagefter stod cyklen også helt ren.
Biofoam lever op til andre store mærker på markedet.
Konklusion på testen
Der er ingen tvivl om at UltiWax laver nogle gode produkter. De lever fuldt ud op til hvad andre store og dyre produkter kan levere, og for mig er det en kæmpe bonus, at de har både gjort meget ud af, at indholdet skal være bionedbrydeligt, og ikke skade naturen og at de har deres Recycle Cashback System, som betyder, at du får 10 kr. pr. brugt flaske du sender tilbage til UltiWax. De 10 kr. pr. flaske kan så bruges til at købe nye produkter. Og at de samtidig er danske er for mig også blot en bonus.
Jeg har modtaget 1 HypR Lube, 1 Performance Wax og 1 Race Paste. Jeg ville tro, at med 1 Performance Wax ekstra, så ville jeg kunne køre en hel sommer sæson på UltiWax-produkterne.
UltiWax får min anbefaling. Dog synes jeg, at de lige skal opdatere produktbeskrivelserne lidt, da de godt kan forvirre lidt 🙂
Køb UltiWax her:
Vores nuværende forhandlerliste:
- Banevejens Cykler og Sport, Banevej 1, 4180 Sorø.
- Bike-Pit, Lind Hovedgade 4, 7400 Herning.
- BLVD Bikes, Industrivej 1, 9600 Aars.
- Coffee Stop, Vestergade 38A, 7100 Vejle.
- Cykelkram, Rolighedsstræde 8A, 6933 Kibæk.
- Cyklebørsen Bjerringbro, Brogade 47, 8850 Bjerringbro.
- Dania Bikes, Brunde Vest 9, 6230 Rødekro.
- Fredhøj Cykler, Gl. Landevej 157, 7400 Herning.
- Hasle Cykelcenter, Viborgvej 152, 8210 Aarhus V.
- Henning Jørgensen Cykler, Tjelevej 48, 7400 Herning.
- HN Cykler og maskiner, Ballerumvej 104, 7700 Thisted.
- Lykke Cykler, Havnestræde 5, 4720 Præstø.
- Låsby Cykler, Nørregade 5, 8260 Låsby.
- Nyborg Cykler, Adelgade 8, 5800 Nyborg.
- Pandrup Cykler, Bredgade 37, 9490 Pandrup
- Rex Cykler Helsinge, Bymosevej 9, 3200 Helsinge.
- Roldsted Cykler Viborg, LI. Sankt Hans Gade 22, 8800 Viborg.
- Sahl Cykler & Legetøj, Østergade 9, 6900 Skjern
- Sæby Cykler, Boelsmindevej 5, 9300 Sæby.
- Vega Cykler, Møllestræde 6, 3400 Hillerød
- Velofit, Sankt Pauls Kirkeplads 9a, 8000 Aarhus C.
- Vinding Cykelcenter, Vindinggård center 17, 7100 Vejle.
- Viggo Rasmussens EFTF., Tornøegade 4, 8300 Odder.
- MXstrik, Telemarken 4, 5600 Faaborg.
E-handel:
Se mere på: UltiWax.dk