Jeg ved faktisk ikke helt hvornår UltiWax først ramte mine sociale medier. Jeg tror det var via Instagram, hvor Riwal Cycling Team smed noget op, og i starten tænkte jeg ikke videre over det. Da sæsonen dog hurtigere og hurtigere nærmede sig, så begyndte jeg også at se det flere steder, og jeg tjekkede deres hjemmeside ud. Til min helt store overraskelse, så jeg at det hele var dansk produceret og nysgerrigheden blev kun større.
**Jeg har ikke modtaget økonomisk betaling for at teste produkterne, eller anden form for kompensation**
AF JEPPE TOLBØLL / FOTO: Privatfoto.
Baggrund for den kommende test
Jeg vil i løbet af den næste måneds tid teste Ultiwax’ forskellige produkter. Jeg vil teste den på min Felt AR Aero-racer og også på min S-Works Shiv TT-cykel. Skulle jeg nå at få min bestilte gravelcykel inden testen er slut, så får den naturligvis også en tur.
Jeg har i min intro fortalt lidt om, hvordan Ultiwax stille og roligt sneget ind under huden på mig, men jeg fik aldrig rigtig rykket på det, og da jeg så skiftede fra AltomCykling til mit eget medie her, så blev det skubbet lidt i baggrunden. For nogle uger begyndte jeg dog igen at grave lidt i UltiWax. Hvem var folkene bag?
Til min store overraskelse, så kendte jeg faktisk begge ejere af virksomheden. Den ene var Kenneth Hansen, tidligere mangedobbelt Danmarksmester i cykelcross, og gammel Haderslev-dreng. Den anden var William Brændekilde. Faktisk har jeg aldrig mødt William face-to-face (af hvad jeg husker), men han var flere gange i de forgangende år dukket op i mit Facebook feed, da tidligere Haderslev-dreng og licens-rytter Kasper Sørensen, var venner og ungdomspartifælle med ham. Det gjorde slet ikke min nysgerrighed omkring produktet mindre, og jeg skrev med det samme en mail til UltiWax, med henblik om at lade mig teste produktet.
Jeg fik lov til at teste UltiWax HypR Lube, UltiWax Race Paste, UltiWax Performance Wax og deres rengøringsprodukter Cleanzilla Drivetrain Cleaner og UltiWax BioFoam med tilhørende Spraytastic Bottle.
UltiWax skriver således på deres hjemmeside:
Vi ønsker alle et kædeprodukt, som kan holde kæden ren og samtidig giver lav friktion. Desværre indeholder kædeprodukter med voks typisk miljøskadelig kemi. Vi ønsker ikke at gå på kompromis med naturens fremtid. Det er lykkedes os at udvikle en tophemmelig formel, uden kemi der hverken skader dig selv eller miljøet – uden at gå på kompromis med hverken funktionalitet og kvalitet. Altså en kædevoks der beskytter miljøet og giver lavest muligt friktion. Vi har gennemtestet vores produkter under danske vejrforhold, for at fremstille det mest optimale miljøvenlige kædeprodukt til Danmark.
Det som tiltaler mig rigtig meget ved UltiWax er deres holdning til, at produkterne skal være 100% bionedbrydelige. Jeg synes, at jo mere vi kan undgå at svine vores planet til, jo bedre.
Kædeolie er “out”
Som UltiWax skriver på deres hjemmeside “Traditionel olie er old-school, det sviner både cyklen, miljøet og dig til. Olie øger tilmed slitage markant, da det er umuligt at undgå ophobning af skidt“. Det er jeg faktisk enig i, og har de sidste mange år undgået at bruge olie. Jeg har brugt noget forholdsvist billigt voks til mine hverdagstræninger i form at Smurt og på racedays har jeg brugt CeramicSpeed UFO drip. Jeg har været ret tilfreds med begge dele. Så på den front skal UltiWax jo prøve at overbevise mig.
Præsentation af voksprodukterne
UltiWax HypR Lube:
HypR Luben er med graphene, som er 200 gange stærkere end stål. Ved at nedbryde graphene ned i nano-partikler, giver det en lav friktion og en stor holdbarhed til kæden.
UltiWax kalder HypR Lube for en ultimative voks, som er 100 % fokuseret på at skabe lav friktion og give kæden længere holdbarhed. Smøringen skulle være ‘ultra long lasting’ hvilket i min verden betyder, at det er til brug i hverdagen, måske?
UltiWax Race Paste:
Som navnet nok antyder, så lyder det til, at denne her “pasta” er til racedays, hvor præstationen er i fokus. Den skulle holde kæden “velsmurt” i 200 kilometer cirka.
Det lader ikke til at være så meget andet i det, og jeg glæder mig da til at se hvordan det ligesom bliver.
UltiWax Performance Wax:
Performance Wax’en lyder til at være en slags flydende udgave af Race Paste, hvor man her får en voks, der er 100 % fokuseret på performance.
Modsat pastaen, så virker metoden man påfører voksen meget bekendt, hvor den gerne skal påføres en ren kæde, og derefter have noget tid til at tørre ind, så voksen sætter sig i kæden. Efter påførelse skulle kæden gerne holdes velsmurt (velvokset?) i op til 300 kilometer i skiftende vejr.
Præsentation af rengøringsprodukterne
UltiWax Cleanzilla Drivechain Cleaner
Cleanzilla kan bruges til rengøring kæder selvom de er smurt op med olie, eller vokset. Jeg har prøvet andre rengøringsprodukter, og er selv glad for Mucoffs hvor man bare påfører på kæden og snavset ligesom render af, hvis man lige giver det et skud med haveslangen. Eller i mit tilfælde den elektroniske vaskemaskine, da jeg ikke har adgang til haveslange i vores lejlighed.
Jeg glæder mig meget til at prøve og se hvor effektiv den er. De anbefaler at man bruger en børste på kæden, hvilket jeg har liggende også, men det kunne være sjovt og se, om det egentlig blot kan skylles af.
UltiWax Biofoam, inkl. Spraytastic Bottle:
Bioform er en dunk med ren sæbe, som man så blander op i den tilhørende Spraytastic Bottle, med et blandingsforhold 1:4.
Jeg tænker det er lidt som en normal sæbe, som man sprøjter på cyklen, gnider ind med en svamp, så det skummer op, og derefter vasker over. Jeg er spændt på, om den er mere effektiv end andet jeg har prøvet, som jeg har været ganske tilfreds med.
Pingback: Langtidsanmeldelse af Ultiwax - CyclingUniverse